where's the beef

‘artistul-de-moment’ şi ‘criticul-competent’
există unii oameni care, în anumite momente, simt nevoia de a crea, fara un scop anume, fără să caute sau să dea un sens pornirii lor. aceştia s-ar putea numi ‘artişti-de-moment’ şi sunt cei care se mulţumesc să asiste la naşterea unor forme noi care se leagă treptat, până în punctul în care au o identitate proprie. o brânză într-o năframă, un petic de şoric pictat şi un iPod înfipt intr-un boţ de mamaligă pot părea absurde, nu-i aşa? iar expunerea lor nu poate părea decât deplasată.
tocmai de aceea exista şi unii critici care, folosindu-se de impulsurile cele mai nevinovate ale ‘artistului-de-moment’, le învestesc cu cele mai neaşteptate şi spectaculoase înţelesuri. sunt acei ‘critici-competenţi’ care ar scrie cu mână sigură despre “suspendarea deasupra vidului ontologic precum brânza dintr-un tifon deasupra unei strachini”, despre “artistul urban frământat de inchietudinile existenţiale şi care se afundă în mămăliga gri a asfaltului” sau despre “marcarea individului de către consumerism şi transformarea lui într-un om-produs ce-şi poartă pe piele codul de bare, idee care transpare din spatele unui tegument tatuat de porc”.
artistul-de-moment va citi atunci această interpretare, o să încerce să o suprapună intenţiei sale, o va citi din nou şi o să încerce iar, până într-un final când va ridica din umeri nedumerit, gândind: “pînă în momentul în care au ajuns în expoziţie, în spatele acestor lucrări nu a existat niciun concept”[1] .
jean-lorin sterian este poate unul dintre acei artişti-de-moment. iar acest text reprezintă poate una dintre acele interpretări forţate. rămâne ca viitorii critici de specialitate, absolvenţi ai secţiei de Istoria şi Teoria Artei, să decidă.

Cristina Epure

afis beef jpeg


[1] Citat din Jean-Lorin Sterian, duminica,  4 iulie, 2010, 10:25:10 PM

Advertisements