– E frumos la dumneavoastra, zise Talacelsus cu glas monoton. Isi facea vint cu hartile amiralului Piri Reis peste care se uitase superficial. Intr-adevar, era aerul cam inchis.
– Putem merge in laborator ? In seara asta astept la spovedanie o tinara domnisoara de familie buna si trebuie sa ajung acasa sa ma primenesc.
Am ridicat din umeri.
– Dupa dumneavoastra, domnul Talacelsus. Sunteti cumva ruda cu Celsus ?
– Am sa ma fac ca nu am auzit ce ati spus, raspunse intepat preotul.
Abia acum am vazut ca sub hainele moderne se zarea o sutana neagra ce ii dadea un aspect de cotofana. Il detestam sincer pe Talacelsus. {i cind te gindesti ca in urma cu putin timp as fi fost in stare sa-i string mina !
Batrinul lucra deasupra unei cuve transparente in care ceva se misca, clefaia, facea bulbuci, raspindind un aspru parfum de mirodenie. Inzestrat cu o furculita cu miner de lemn impungea acea materie careia se parea ca-i placeau impunsaturile uneltei. Se comporta ca o mita care e frecata pe burta. Aproape ca o puteam auzi torcind. Era un sunet dumnezeiesc.
Talacelsus se dadu inapoi cu oroare. L-am prezentat batrinului.
– Desigur, dadu acesta din cap. In mijlocul tuturor lucrurilor se afla credinta, adauga cu voce pierduta. Ocupa-te tu de el, imi spuse si-si relua indeletnicirea cu indeminare. Ceva-ul din cuva aproape ca exploda de placere.
M-am intors catre Talacelsus. Pe fata lui se citea stupoare si am simtit ca el vedea in cuva altceva decit ce vedeam eu.
– Doamne, Dumezeule, ingaima el. {iretul i se desfacuse si parul i revarsase peste umeri. Ramasese in haina preoteasca. Obrajii se acoperisera de tepi fini. Cind cazu in genunchi striga:
– Iarta-ma, Doamne, ca ingadui sa vad asta.
Mai tirziu, la multi ani dupa vizita lui, mi-a cazut sub ochi raportul pe care-l inaintase superiorilor sai. Era incarcat de nenumarate retorici bisericesti ce m-au plictisit la culme. Din fiecare rind se desprindea ura pe care ne-o purta. Caracterizase bucatica de zahar pe care i-o pusesem in cafea drept perfidie diavoleasca. Undeva, la sfirsitul relatarii vizitei, inserase o scurta notita in care, cu toate precautiile unei formulari vagi, spunea ca il vazuse pe Isus Cristos intins pe un pat, rizind din toata inima in timp ce un mos il gidila pe spate.

– sfirsit –

